זוכה בבחירות מי שהמתחרה מולו מפסיד – אילו היו הזוכים מקבלים את הפסד המתחרה כהזדמנות (נוספת?!) עבורם להוכיח את עצמם, היה האוויר צלול יותר והכל היה נראה ונשמע טוב יותר.

י״ז במרחשון ה׳תשפ״א (04/11/20) ,יואל בן-נון


אין מנצחים בבחירות – אף פעם – יש רק מפסידים!

זוכה בבחירות מי שהמתחרה מולו מפסיד – אילו היו הזוכים מקבלים את הפסד המתחרה כהזדמנות (נוספת?!) עבורם להוכיח את עצמם, היה האוויר צלול יותר והכל היה נראה ונשמע טוב יותר. הענווה של הזוכים ושל המפסידים כאחד הייתה מועילה הרבה יותר משחצנות המנצחים, שטמון בה עיוות בסיסי.

הבנתי זאת בשנת המהפך ההיסטורי בארץ, בבחירות התשל”ז (1977), כאשר מפלגת העבודה איבדה את ההגמוניה בה החזיקה מתחילת הבית הלאומי (לפני מאה שנה). אז התחלתי לבדוק וגיליתי, שבבחירות הראשונות ההן (התר”ף 1920) היו החרדים רוב מוחלט ביישוב היהודי, אבל מנהיגיהם ברובם המכריע החרימו את הבחירות בגלל זכות ההצבעה לנשים, ובגלל ההתנגדות לציונות, וכך זכו מפלגות הפועלים. בהמשך, החרימו את הבחירות גם ‘הספרדים’, ואחריהם גם תנועת ז’בוטינסקי, וכך נותרה מפא”י בהגמוניה דור שלם. ההישג ההיסטורי של תקומת המדינה נזקף בצדק לזכותו של דוד בן גוריון, בעיקר מפני שמתנגדיו הגדולים החרימו, פרשו והפסידו.

גם בעשר השנים האחרונות לא באמת ניצח נתניהו, אלא מתנגדיו הם שכשלו – עד היום טרם הצליחו להעמיד מועמד ראוי להנהגה אפילו לכאורה, מישהו שיתקרב במעט ליכולותיו של נתניהו. גם התנהלותו וסגנונו של נתניהו והקואליציות שהקים אינם מעידים על שום ניצחון, אלא על תבוסת יריביו. אם נתניהו יפסיד את האחיזה בהגה, בבחירות או בבית המשפט, זה יהיה רק בגללו, ובוודאי, שהמחליף יצטרך להוכיח את עצמו בהמשך הדרך.

היום מתנהלות בחירות מכריעות באמריקה – אינני קורא לה ארה”ב כי הם לא קוראים לה כך, אלא רק USA – המדינות המאוחדות של אמריקה – המילה ‘ברית’ שמורה אצלי לדברים שבקדושה.
שום צד לא ינצח בבחירות האלה, והשאלה היחידה היא, מי יפסיד ולמה?
אם טראמפ יפסיד, זה יהיה בעיקר בגלל סגנונו הבוטה, שחצנותו המעליבה את חצי אמריקה כמעט בכל יום, ובגלל הזלזול המופגן בנגיף 19 COVID ובהשלכותיו.

אם ביידן יפסיד, זה יהיה בעיקר בגלל היכולת הדלה שלו להתמודד מול נשיאי רוסיה וסין, ומול עריצי צפון קוריאה ואיראן – האופי של טראמפ מתאים להתמודדות מולם, בעוד הערכים הליברליים לא מרשימים אפילו את מנהיגי האיחוד האירופי.
אם טראמפ יפסיד, תגדל מאד הסכנה של איראן, והאיום שלה עלינו יחייב אותנו למערכה קשה מאלה שהכרנו בשנים האחרונות – נתפלל כולנו שנצליח להוציא ‘מתוק מֵעַז’.
אם ביידן יפסיד, תגדל מאד הסכנה למשטר האיראני, וגם זה עלול להתגלגל למערכה צבאית מולנו – נתפלל כולנו שמשטר הרשע בטהרן יתרסק, והעם האיראני יוכל להרים ראש בשמחת שחרורו, יחד עם רוב העמים במרחב.