אילו היה גל של תמיכה בכורדים בכל העולם, האם אמריקה הייתה מעיזה לנטוש שוב את הכורדים בשעת הכרעה היסטורית?

י״ב בתשרי ה׳תש״פ (10/10/19) ,יואל בן-נון

 

העם הכורדי הוא באמת עם עתיק, ששרד דורות רבים בארץ מולדתו הקדומה!
מדוע לא זכה למדינה משלו? אפילו אחרי קריסת האימפריה העות’מנית בסוף מלחמת העולם (הראשונה), בעת שקרסו עוד 3 אימפריות באירופה, ועמים רבים זכו בעצמאותם, ובכלל זה ‘בית לאומי’ לעם היהודי בארץ ישראל אחרי אלפי שנות גלות ונדודים, נשארו הכורדים מחוץ לחבר העמים והמדינות – מדוע?

למרבה הצער התשובה פשוטה: כורדיסטאן חולקה בין 4 מדינות – טורקיה ועירק, איראן וסוריה – שיש ביניהן מחלוקות רבות וסכסוכים, ורק על דבר אחד מסכימות כולן מאז ועד היום: על שלילת זכותו של העם הכורדי למדינה עצמאית וריבונית!

‘עם פלסטיני’ עוד לא עלה על דעתם של הפלסטינים עצמם בעת קריסת הקיסרות העות’מנית, ואילו העם הכורדי היה כבר אז עם עתיק בעל תודעה וזהות ותרבות לאומית – תארו לכם, שכל המפגינים וכל הנאבקים למען ‘העם הפלסטיני’ היו נאבקים למען עצמאותו של העם הכורדי (ודי בהשוואה מצערת זו כדי להבין ולדעת שאין שום קשר בין המאבק הפלסטיני, לבין מוסר, יושר וצדק!) –

אילו היה גל של תמיכה בכורדים בכל העולם, האם אמריקה הייתה מעיזה לנטוש שוב את הכורדים בשעת הכרעה היסטורית?
דונלד טראמפ כבר עושה זאת בפעם השנייה!
זמן קצר אחרי בחירתו לנשיאות אמריקה ניסו הכורדים בעירק להכריז על עצמאות! רק מדינת ישראל תמכה בהם, אך טראמפ סירב, וכוחות צבא עירק השתלטו במהירות על כורדיסטאן העירקית בסיוע אמריקני!
גם מי שמוכן להיאבק מול איראן, לא מוכן להיאבק מול טורקיה (הרודנית לא פחות!), שחוששת מן המחתרת הכורדית בתחומה; ולהפך: יריבי טורקיה תומכים באיראן ומתנגדים גם הם לשאיפות הכורדים!

גם מי שלוחם נגד משטר הרשע בדמשק, לא יפעל נגד בגדד, בפרט כאשר לצבא העירקי יש כיום תמיכה אמריקנית (בעקבות מלחמת המפרץ) מחד, ותמיכה איראנית מאידך; הכורדים מתרסקים בין 4 המדינות ותומכיהן בעולם.
מדינת ישראל תמכה במאבקי העצמאות של הכורדים בעירק במשך שנים רבות, אבל זה לא הספיק! בשנים האחרונות עצרה ישראל כמה פעמים את הנטייה האמריקנית להחזיר חיילים אמריקניים הביתה, ולנטוש בעלי ברית למען אינטרסים אפלים באזור –
כעת נתונה מדינת ישראל במאבק פנימי מכוער (מכל הצדדים), וראש ממשלה שלא זכה לאמון מלא במערכת בחירות שנייה אין לו מילה בוושינגטון – את המחיר הראשון משלמים הכורדים, כאשר טראמפ נטש אותם בעוול היסטורי, והפקיר אותם למען המו”מ שהוא מנהל עם ארדואן החולם על טורקיה עות’מנית.

האם כל יריבי נתניהו העלו בקצה דעתם, שהכורדים ישלמו את מחיר ההחלשה החדה במעמדה הבינלאומי של ישראל? ברור שלא!
האם איכפת להם? ספק גדול!
האם מבינים יריבי נתניהו אלו מחירים כבדים צפויים (חס וחלילה) למדינת ישראל עקב החלשת מעמדנו בעולם? ספק גדול מאד!
האם יכירו באחריותם ההיסטורית למחירים אלה? ברור שלא!
תמיד נתניהו יואשם בכל!

מי שלא נענה להצעה ההוגנת ביותר של נשיא מדינת ישראל, שנחלץ באופן יוצא מן הכלל לעצירת המפולת ולמען מדינת ישראל ומוסדותיה הדמוקרטיים, עלול לשאת במלוא האחריות ההיסטורית!