כל ההצעות שהוגשו מכוונות רק לפיצולים. שום צד לא ניהל מו”מ ענייני להרכבת ממשלה מתוך כבוד בסיסי לצד האחר, ומתוך קבלתו כמות שהוא מארגן ומגדיר את עצמו. רק נשיא המדינה הציע מתווה המכבד את שני הצדדים, כמות שהם.

ז׳ בכסלו ה׳תש״פ (05/12/19) ,יואל בן-נון

 

נשיא המדינה ראובן ריבלין כועס, ובצדק!
שום מו”מ להרכבת ממשלה לא התנהל עד רגע זה, בכל הסבבים –
המאמץ היחיד שממשיך להתנהל הוא לפצל את הגושים, כדי להכריע את תוצאת התיקו של הבחירות!

הליכוד מתאמץ להפריד בין בני גנץ לבין יאיר לפיד, וכל ההצעות שהוגשו מכוונות רק לפיצול הזה, שיפרק את כ”ל (33), ויאפשר לצרף את גנץ לקואליציה ליכודית.
גנץ מאידך, מתאמץ לפצל את גוש הליכוד (55) מהחרדים ומהמתנחלים, וחבריו דורשים גם לפצל את הליכוד מהעומד בראשו (למשפט!).
כל ההצעות שהוגשו מכוונות רק לפיצולים האלה. שום צד לא ניהל מו”מ ענייני להרכבת ממשלה מתוך כבוד בסיסי לצד האחר, ומתוך קבלתו כמות שהוא מארגן ומגדיר את עצמו.
רק נשיא המדינה הציע מתווה המכבד את שני הצדדים, כמות שהם.

לכן אני קורא לנשיא ריבלין, לקבוע עם יו”ר הכנסת ישיבה מיוחדת של הכנסת בה יציג הנשיא את המתווה שלו להקמת ממשלה, והכנסת תתבקש להצביע בעד או נגד מתווה הנשיא! באופן כזה, הכנסת עצמה תוכל להרכיב את הממשלה ולמנוע בחירות שלישיות, שלא יועילו כלל, מפני שהתיקו של 55 מול 44 (33 + 11) יעמוד בעינו, גם אם יחולו בו שינויים קלים לכאן או לשם.
אם גם זה לא יצלח, אני מציע לראשי הגושים להתייצב לבחירות בשני הגושים כבלוקים טכניים (בהסכמי שיבוץ פנימיים) כדי למנוע מחיקת מפלגות חשובות בסערת המאבק בין שני הגושים, ולנסות להביא את הציבור להכרעה דמוקרטית יותר חדה.

ולנשיא אני קורא להודיע מראש, שאם לא תהיה הכרעה ברורה, ברגע שתיבחר הכנסת הבאה, הוא לא יטיל על שום מועמד להרכיב ממשלה, אלא יביא את המתווה שלו לאישור הכנסת, ואם המתווה יאושר, רק לפי המתווה תורכב הממשלה הבאה, בע”ה.