התיקו הפוליטי מחייב בחירות שלישיות לצערנו, וכלל לא בטוח שתושג בהם הכרעה, אולם את מאמצי השכנוע במערכת הבחירות אפשר גם להפוך למנוף חיובי

י״ד בכסלו ה׳תש״פ (12/12/19) ,יואל בן-נון

התיקו הפוליטי מחייב בחירות שלישיות לצערנו, וכלל לא בטוח שתושג בהם הכרעה, אולם את מאמצי השכנוע במערכת הבחירות אפשר גם להפוך למנוף חיובי –
במקום ‘קמפיין שלילי‘ ויקר משני הצדדים, אני קורא לראש הממשלה ולראשי האופוזיציה העיקרית להקים ועדת חירום משותפת לקידום החלטות קריטיות שאינן שנויות במחלוקת עקרונית, לטובת האזרחים – אם תהיה הסכמה בין שני הגושים על תקציבי סל הבריאות ובתי החולים בנושאים הדחופים ביותר, על קצבאות הנכים, וכך גם במערכת החינוך, בתקציבי הרכש לביטחון, ובמערכות אחרות, ניתן יהיה לאשר תקציבים גם בממשלת מעבר – אם היועצים המשפטיים לא יסכימו גם אז, אל תקשיבו להם, כי לא הם נבחרו לנהל את המדינה.

האמון של האזרחים בנבחרי הציבור הוא מרכיב קריטי בבחירות דמוקרטיות, והוא נפגע באופן קשה מאי היכולת להרכיב ממשלה. כדאי מאד לכל המבקשים את אמוננו בבחירות לנהל כעת תעמולת בחירות שונה וחיובית על ידי אחדות מינימלית, שתאפשר למדינה לתפקד, ולאזרחים לנשום. זה יעזור לכם גם בקלפיות הרבה יותר מתעמולה שלילית הדדית. תוכיחו שאתם מסוגלים לקבל החלטות חיוניות גם בתנאי משבר, ולצמצם את חילוקי הדעות לפחות בנושאים קריטיים, שאין בהם מחלוקות עקרוניות.

אם חלילה תפרוץ מלחמה, ברור לכם שתמצאו את הדרך להקים קבינט חירום משותף, ולהתעלם לזמן קצר מהמחלוקת העיקרית על כתבי האישום נגד ראש הממשלה – לכן אני קורא לכם לפעול כבר כעת כמו בשעת חירום ביחס לנושאים הדחופים התקועים כבר שנה לפחות, תחת ממשלת מעבר.

ועוד דבר חשוב –
במדינות אחרות וגם בעבר שלנו, תיקו פוליטי כזה עלול לחולל מלחמת אזרחים, חס וחלילה. ברוך השם, הדמוקרטיה הישראלית מתפקדת והאזרחים מחליטים, גם אם צריך להצביע שוב ושוב. אבל חיוני כעת לשקם את האמון בנבחרים משני הגושים, וזו יכולה להיות תעמולת הבחירות המוצלחת ביותר גם ליריבים הפוליטיים, וגם לכולנו.